“The fools in life want things fast and easy – money, success, attention”. Så skriver Robert Greene i boken The 50h Law. Och visst är det delvis sant?! Tänk bara hur många dårar det finns där ute som ständigt bränner sig om och om igen i jakten på snabba enkla resultat.
Men betyder det att saker och ting måste gå långsamt och vara svåra för att vara värda något? Nej, inte alls! Ibland är det precis tvärtom, att det går snabbt och lätt.
Ett exempel på snabbt och lätt är tillverkningen av min senaste bok, en triviabok om Sverige. Det tog bara fyra veckor att gå från en vag bokidé till att boken var publicerad på Amazon och hade sålt 10 ex första dagen! Detta under ett helt nytt påhittat författarnamn och helt utan följare på sociala medier.
I detta inlägget får du se en titt bakom kulisserna på tillverkningen av triviaboken, inklusive exakt hur beställningen såg ut till spökskrivaren, hur bokens produktsida ser ut på Amazon och hur jag gjorde för att få boken att sälja från dag ett.
Att gå från en vag bokidé till att ha en säljande bok på Amazon består i huvudsak av av tre delar:
- Beställa text av spökskrivaren
- Fixa med omslag och publicera boken
- Marknadsför boken framför rätt läsare
Min tanke är att du kan se detta som en liten miniguide för hur du själv kan göra när det blir dags att tillverka och lansera din egen bok!
1. Beställ text av spökskrivaren
Så fort du har ett hum om vilken typ av bok du vill tillverka är steg ett att titta på Amazon och försäkra dig om att Amazons kunder köper sådana böcker. När du har gjort det och kommit fram till att det finns en efterfrågan på den typen av bok du vill ge ut, då kan du börja läsa omdömen på andra liknande böcker för att få en känsla för vad läsarna gillar och inte gillar.
När jag visste att Amazons kunder köpte triviaböcker och hade läst ett gäng omdömen på andra triviaböcker bestämde jag mig för att göra en triviabok om ett land eller en stad. Det stod mellan att göra en triviabok om Rom eller om Sverige, men tillslut blev det Sverige då det är lättare att verifiera spökskrivaren jobb.
Strukturen i boken härmade jag från andra triviaböcker och jag inkluderade även ett exempel på en triviastory i beställningen till spökskrivaren. Så här såg beställningen till spökskrivaren ut:


Spökskrivaren jobb med att skriva boken kostade $285 och jag beställde boken från The Writing Summit.
2. Fixa med omslag och publicera boken
När potentiella bokköpare surfar runt inne på Amazon går det till ungefär såhär: *click*, *click*, *click*, *scroll*, *click*, *scroll*, *scroll*, *click*.
På två sekunder måste titeln, bokomslaget, priset och all annan information som finns på bokens produktsida göra ett bra första intryck för att de potentiella bokköparna inte ska klicka sig därifrån. Det innebär i korthet att:
- Alla delar av bokens produktsida måste jobba tillsammans för att fånga intresset hos den potentiella köparen och skapa ett begär av att “vilja veta mer”.
- Alla delar av bokens produktsida måste upplevas proffsiga.
Såhär ser produktsidan för triviaboken ut, där har jag försökt lägga krut på att få fram ett proffsigt omslag tillsammans med en intresseväckande frågeställning i inledningen av bokbeskrivningen:

Omslaget kostade $199 på 99designs och bokbeskrivningen skrev jag själv.
3. Rätt läsare måste hitta boken
Sist men absolut inte minst, marknadsföring!
Ett smidigt sätt att nå rätt läsare och dra trafik till bokens produktsida på Amazon är att annonsera med hjälp av Bookbub. Bookbub är en deal-site för e-böcker och I kapitel 12 i min bok E-royalties skriver jag i detalj hur du lyckas med Bookbub-annonsering.
Här är en bild på annonsbilden jag använde vid Bookbub-kampanjen där jag valde att visa annonsen för alla Bookbubs prenumeranter som gillar den populära triviaförfattaren Bill Oneill.

För $20 bidrog annonsen till att triviaboken sålde 10 ex direkt första dagen, detta trots att boken inte har några reviews och att det påhittade författarnamnet “Alex Anderson” är helt nytt och okänt!

Avslutande tankar
I inledningen till inlägget skrev jag du kunde se detta som en liten miniguide till när det är dags att tillverka och lansera din egen bok. Jag hoppas att inlägget levde upp till det och att du fick med dig någonting av värde!
Om du vill ha min hjälp med dessa tre steg erbjuder jag 1:1-coaching. Coachingen ger dig alla verktyg du behöver för att du ska kunna publicera egna böcker och du kommer att få lära dig precis hur du ska göra för att få böckerna att sälja och generera intäkter till dig under lång tid framöver.
Följer du upplägget i coachingen kommer du att ha publicerat minst en bok när coachingen avslutas.
HÄR kan du läsa boka ett coachingpaket eller en prova på-session.