År 2003 startade den då 21-årige Elizabeth Holmes ett biotech-bolag med ambitioner att förändra hela hälsovårdsindustrin. Tanken var att hennes bolag, Theranos, skulle utveckla en maskin som genom ett litet stick i fingret skulle ta ett blodprov, direkt kunna analysera blodet och därigenom upptäcka mer än 50 olika livshotande sjukdomar. Maskinerna skulle placeras ut överallt i världen så att vem som helst, när som helst, skulle kunna få sitt blod analyserat och upptäcka sjukdom i tid.
Att starta ett biotech-bolag kräver kapital och om det var något Elizabeth var riktigt bra på så var det att charma investerare. Utan att hon egentligen hade någon kunskap om medicin och utan några som helst bevis på hur hon skulle kunna realisera sina ambitioner lyckades hon ändå få in ett par tiotals miljoner dollar så att Theranos kunde börja utveckla sin första maskin.
Det tog inte lång tid innan Theranos började presentera testresultat som visade att företaget var på god väg att lyckas, men många läkare och forskare var skeptiska till resultaten. De menade att det inte gick att analysera blod på det sätt som Theranos gjorde. För att kunna analysera blod behövdes enligt experterna större mängder blod än vad ett stick i fingret gav och för att kunna hitta sjukdom skulle det behövas specifika blodanalyser för varje sjukdom man ville pröva för.
När läkarna och forskarna bad Theranos att vara mer transparenta med sina metoder fick de alltid mothugg och många började ifrågasätta om Theranos testresultat verkligen var sanna, men Elizabeth stod på sig och fortsatte att hypa Theranos fantastiska framsteg.
Det dröjde ända till år 2015 innan investerarna – som nu hade pumpat in mer än 400 miljoner dollar i Theranos – till sist insåg att Theranos var en bluff, att testresultaten var fejkade och att maskinen de skulle utveckla mest liknade en hemmabyggd robot från 80-talet och inte en avancerad blodanalysmaskin.
Elizabeths “strategi” för att få investerarna att hela tiden fortsätta tro på Theranos var att hypa hur bra det gick för bolaget och hänvisa till “företagshemligheter” så fort en fråga blev obekväm. Hon körde stenhårt på “fake till you make it” och hoppades på att teknologin en dag skulle hinna ikapp hennes uppblåsta luftslott. Tillslut gick det inte längre och bluffen avslöjades som en av de största startup-scamsen i modern tid.
Make it till you make it

Ibland ser jag på Instagram att “fake till you make it” presenteras som en bra strategi för att nå sina mål, framförallt inom självutveckling och entreprenörskap. Tanken är att den som exempelvis inte har tillräckligt med självförtroende eller kompetens ska imitera dessa egenskaper i hopp om att de en dag ska bli en naturlig del av den personen.
Fake it till you make it är även vanligt inom Amazonutgivning. Nästan varje vecka ser jag böcker som har mängder med fejkreviews, där de som har publicerat böckerna har hyrt in flera personer som lämnar fejkade femstjärniga reviews för att fejka uppfattningen av hur bra deras böcker är. De tror att de är smarta som gör så här, men det enda det bidrar till är att deras konton riskerar att stängas av och att Amazons algoritm blir förvirrad och inte förstår till vilka kunder de ska föreslå de olika böckerna för.
Författaren Ryan Holiday som jag följer på nära håll brukar dissa allt som har med fake it till you make it att göra och han menar på att det finns en mycket bättre strategi – nämligen “make it till you make it”.
Make it till you make it går ut på att försöka lära sig saker på riktigt, utan att behöva hypa eller fejka någonting. När vi fokuserar på make it till you make it behöver vi aldrig sitta och ljuga för investerare, media eller oss själva som Elizabeth Holmes gjorde, utan vi kan istället fokusera på att röra oss framåt och bli bättre på riktigt på det vi gör.
Inom Amazonutgivning handlar make it till you make it bland annat om att bygga upp en egen läsarkrets av riktiga fans som vill lämna riktiga reviews på böckerna du publicerar. Att lyckas med det är inte alltid lätt. För oss som vill lyckas på riktigt med vår Amazonutgivning är detta jättebra, hade det varit lätt hade alla gjort det och då hade det varit svårt att tjäna några pengar på det.
Leave a Reply