Tänk dig att du jobbar som gatuartist i Paris och att du har fått en idé om ett nytt uppträdande som ska göra dig rik. Uppträdandet går ut på att du ska få en apa att jonglera brinnande facklor ståendes på en piedestal.
I nuläget har du varken någon piedestal eller jonglerande apa. Båda behövs för att genomföra uppträdandet. Om du nu skulle börja jobba för att göra din idé om uppträdandet till verklighet, hade du börjat med att designa och bygga en piedestal eller att hitta och träna apan?
Ibland kan det vara svårt att veta var man ska börja när man startar upp ett nytt projekt. Det kan kännas lockande att börja med de enklare bitarna som man vet att man kommer att kunna lyckas lösa och avvakta med de bitar som känns svåra och som man är osäker på hur man ska kunna få till.
I Annike Dukes nya bok Quit berättar hon bland annat just om entreprenören Aston Tellers tankeövning ovan, “monkey and pedestals”, i vilken Aston menar att vi måste hitta och träna apan först, innan vi börjar designa och bygga piedestalen.
De flesta gör dock tvärtom. De börjar med att investera resurser i det “enkla” momentet som de vet att de kommer att kunna lyckas med, nämligen att designa och bygga piedestalen, istället för att börja med projektets uppenbara flaskhals, att få apan att jonglera med brinnande facklor. Att börja i “fel” ända på det här sättet kallar Aston för “falsk framdrift”. Han menar att det kan kännas som att vi rör oss framåt med projektet, men i själva verket kan det vara tvärtom. Förr eller senare måste vi tackla svårigheterna med att få apan att jonglera och ju längre tid vi undviker att sätta tänderna i det, desto mer resurser riskerar vi att slösa innan vi inser att projektet kanske inte kommer att gå vägen.
Jonglerande apor inom Amazonutgivning
Tankeövningen “monkeys and pedestals” är direkt applicerbar på Amazonutgivning där det är lätt att gå i fällan och lägga resurser på att designa och bygga sin piedestal istället för att träna apan. Några exempel på att börja med piedestalen kan då vara att: samla följare på sociala medier, designa den perfekta författarhemsidan eller utveckla böcker som inte har någon tydlig målgrupp.
För att vi ska kunna tjäna pengar på Amazonutgivning behöver Amazons kunder köpa våra böcker, vilket är detsamma som att lyckas få apan att jonglera med brinnande facklor. Några exempel på det kan vara: att utveckla en bok inom en nisch där det finns bevis på att Amazons kunder köper böcker och experimentera med olika omslag/titlar för att hitta den mest kommersiella kombinationen, spendera pengar på att marknadsföra boken till bokens målgrupp eller publicera en-två böcker i flera olika nischer för att se vilken nisch som fungerar bäst.
Min bok E-royalties beskriver hur du tränar apan först
I E-royalties beskriver jag hur du gör för att få apan att jonglera innan du lägger resurser på att bygga din piedestal.

E-Royalties innehåller allt om att tjäna pengar på Amazonutgivning. Från att hitta rätt bokidé, anlita spökskrivare om du inte vill skriva själv, publicera och marknadsföra boken på rätt sätt, och mycket annat. Allt med fokus på att din bok ska sälja och generera intäkter under lång tid framöver.
Så här tyckte en läsare om boken nyligen…
