Utdrag ur E-royalties, en bok om Amazonutgivning

  • Kapitel 3. Kriterier för kommersiella bokidéer
  • Kapitel 4. Hur du utvecklar din bokidé till en bok som Amazons kunder vill betala pengar för
  • Kapitel 5. Finslipa strukturen i boken innan du anlitar en spökskrivare, eller skriver själv
  • Kapitel 6. Titel och omslag som fångar uppmärksamhet från rätt kunder   
  • Kapitel 7. Förbered boken för publicering 
  • Kapitel 8. Publicera boken på rätt sätt
  • Kapitel 9. Lansering och autentisk marknadsföring
  • Kapitel 10. Lyckas med betald annonsering med Amazons ads och Bookbub Ads
  • Kapitel 11. Skala upp bokförsäljningen och bygg en business
  • Kapitel 12. Low content-publicering

Introduktion

Det här håller inte längre, sa jag högt för mig själv en sen sommarkväll 2016. Jag måste hitta något annat. Visst, mitt pokerspelande genererade en hyfsat stabil extrainkomst vid sidan av jobbet, men den kom med ett högt pris. De flesta gynnsamma pokerspelen var på kvällen, sessionerna var alltid flera timmar långa och de ekonomiska svängningarna började tära på mig. Jag kände mig redo att lägga korten på hyllan och testa något nytt. Och den här gången skulle det vara något som kunde generera pengar när jag låg och sov. 

Du vet kanske vilken känsla jag hade den där sommarkvällen. Känslan av att någonting inte riktigt stämmer, att det är dags att gå vidare. Det är ofta enkelt att sätta fingret ungefär på vad som inte känns helt rätt, men nästan omöjligt att se en väg ut. ”Om jag inte ska ha poker som en sidoinkomst, vad ska jag då göra?”, frågade jag mig själv. Det är ungefär samma känsla som att vara fast på ett jobb du inte trivs med. Det är uppenbart att jobbet är fel, men hur ska du komma därifrån? Du vet att du måste ersätta jobbet med ett annat jobb, men vilket?

Att vara fast i något som är tillräckligt bra för att inte vara dåligt, oavsett om det är ett jobb, en relation eller ett pokerspelande som slukar mycket tid, är livets största fiende. Det är som att gå runt med handbromsen halvt åtdragen. Vardagen rullar långsamt framåt, men det är med ett konstant motstånd och något som skaver i bakgrunden.

Den där kvällen började jag googla efter andra, för mig nya, sätt att tjäna pengar på nätet. Helst av allt ville jag hitta en affärsmodell som kunde generera passiv inkomst – något jag tidigare bara hade läst om i ekonomiböcker men som alltid lyftes fram som den heliga gralen av inkomster. Efter en liten stunds surfande på olika sajter kom jag in på den kanadensiska sajten Project Life Mastery. Jag fastandet direkt. Intrycket jag fick av sajtens ägare, Stefan James, var att han var en reko kille och han satte dessutom ord på flera av mina tankar och funderingar. Han pratade om att vägen ut ur ekorrhjulet, vägen till ekonomisk frihet, var att sluta byta sin tid mot pengar. Han pratade om passiv inkomst. Bingo! Det var precis det jag letade efter. 

Stefans modell för att generera passiv inkomst på nätet var att publicera och sälja böcker på Amazon. Det i sig var inte särskilt revolutionerande, men det som stack ut var att han inte skrev böckerna själv. Han anlitade spökskrivare som skrev böckerna åt honom mot ett engångsbelopp på ett par hundra dollar per bok. Stefan såg böckerna som digitala tillgångar, likt en aktie som genererar utdelning, och han publicerade böckerna under påhittade författarnamn. Med den här modellen fick han själv alla pengar från försäljningen, under all framtid. Hur smart?! 

Uppfylld av energi och förhoppningar började förändringens vindar blåsa full storm hemma i mitt lilla pokerkontor. Jag slukade alla Stefans artiklar om att sälja spökskrivna böcker på Amazon och det dröjde inte många veckor tills jag hade min första egna bok ute på Amazon. Det var en bok som handlade om time management. Att säga att jag var entusiastisk inför att testa ett nytt sätt att tjäna pengar på nätet var en underdrift. Jag minns hur jag drömde mig bort om hur mycket royalties den där boken skulle dra in. Till min besvikelse sålde den ingenting. Noll. Och det var precis samma visa med mina nästföljande fyra böcker. ”Det här med att sälja böcker på Amazon kanske inte fungerar ändå?”, tänkte jag. Det kanske bara var ett i raden av alla online-scams och jag hade trampat rakt i fällan.

Men så när jag publicerade min sjätte bok hände något. Boken började sälja. Den sålde inte mycket, bara några ex i veckan, men för mig var det tillräckligt med bevis för att det här fungerade.  

Låt oss nu spola fram tiden några år. Sedan jag publicerade mina första böcker 2016 har jag publicerat många fler böcker i flera olika nischer och jag har successivt byggt upp en portfölj av böcker som genererar en stabil passiv inkomst varje månad. När jag skriver detta har mina böcker totalt sålt över 30 000 ex och genererat över $100,000, vilket jag såklart är nöjd med, men trots det känns det fortfarande som att jag bara skrapar på ytan av vad som egentligen går att åstadkomma genom att sälja böcker på Amazon. 

Du som läser det här har kanske drömmar om att bygga upp en extrainkomst på nätet för att du ska kunna gå ner i arbetstid, för att ha råd att resa mer eller för att du vill ha möjligheten att spara och investera mer pengar för framtiden. Att publicera och sälja böcker på Amazon är ett sätt som kan ge dig den där passiva extrainkomsten som gör det möjligt. 

Fördelarna med att sälja böcker är många och en av de största fördelarna med att sälja just böcker är att boken som produkt har funnit sedan urminnes tider. Vi människor har alltid läst böcker och kommer sannolikt alltid att göra det, vilket betyder att en bok har möjlighet att generera intäkter i många år framöver. En annan sak som är bra med att sälja böcker på just Amazon är mängden trafik som strömmar till sajten. Över 80 miljoner människor besöker Amazon varje dag!

Den här boken innehåller allt du behöver veta för att du ska kunna publicera dina egna böcker på Amazon, både med hjälp av spökskrivare, eller för dig som hellre vill skriva själv. Allt jag har lärt mig om att sälja böcker på Amazon, från att jag först surfade in på Project Life Mastery den där sommarkvällen, till alla kurser, böcker och inte minst samtal med andra Amazonutgivare, tillsammans med mina egna tester och analyser finns samlat på de kommande sidorna.  

Boken är uppdelad i tre delar och du behöver inte ha några förkunskaper av varken bokbranschen eller om onlinebusiness för att lyckas publicera din egen bok. Den första delen av boken handlar om hur du gör för att hitta en bokidé som du vet att Amazons kunder kommer att vilja betala pengar för. Del två handlar om hur du klär din bokidé med relevant innehåll och går från idé till färdig, publicerad bok. Den tredje och sista delen handlar helt och hållet om marknadsföring och hur du gör för att få dina böcker att sälja, för att på sikt kunna bygga upp en passiv inkomst-business med hjälp av dina böcker.

Mitt mål med den här boken är att du, efter att du har läst klart, har lärt dig hur du kan ta fram och publicera dina egna böcker och tjäna pengar genom att sälja dem på Amazon. Jag hoppas att jag lyckas leverera det till dig. 

Kapitel 1. Amazonpublicering exploderar som passiv inkomst-business

Inom bokbranschen skiljer man på traditionell utgivning och egenutgivning. Traditionell utgivning innebär att det finns ett bokförlag med i bilden. Egenutgivning å andra sidan innebär att författaren ger ut sin bok på egen hand, utan hjälp av ett förlag. På engelska benämns egenutgivning self publishing. Amazon lanserade sin self publishing-tjänst Kindle Direct Publishing (KDP) redan i november 2007.

Om jag går tillbaka och försöker hitta information om när det börjar skrivas om self publishing på Amazon som en passiv inkomst-business dröjer det dock ända till mitten av 2010-talet innan de första blogginläggen tar upp ämnet överhuvudtaget. Den som då stod i centrum och som också anses vara den som gjorde self publishing på Amazon mer mainstream var Stefan James på Project Life Mastery. Det som gjorde att folk fick upp ögonen för just honom var att han attraherade en publik som i grunden främst var mer intresserade av att tjäna pengar än att ge ut böcker. 

Stefans approach till self publishing på Amazon gick helt och hållet ut på att använda böckerna som ett verktyg för att generera passiv inkomst. För att åstadkomma det outsourcade han så mycket som möjligt av tillverkningsprocessen av en bok. Han anlitade billiga spökskrivare som skrev texten, billiga designers som gjorde omslagen och billiga assistenter som skötte marknadsföringen av böckerna. På så vis kunde han publicera många böcker till en låg kostnad på väldigt kort tid och han var inte beroende av att en ensam bok skulle bli en bästsäljare. Stefans modell gick ut på att bygga upp en stor portfölj av böcker som sålde tillräckligt bra för att kunna generera passiva royalties, ungefär som att ha en aktieportfölj som genererar passiv inkomst via aktieutdelningar.  

Innan Stefan började skriva öppet om vad han gjorde trodde nog de allra flesta att man var tvungen att vara författare för att kunna skriva en bok och att det krävdes ett förlag för att kunna publicera den. Stefans strategi med att outsourca tillverkningsprocessen av sina böcker och sen publicera dem själv gjorde att fler fick upp ögonen för möjligheterna med self publishing på Amazon. 

Jag kan bara tänka mig hur författarna som slet i år med sina bokmanus måste ha känt när marknaden helt plötsligt dränktes av böcker skrivna av spökskrivare. Innan 2007 hade författarna kämpat stenhårt för att få bokförlagen att ge ut deras böcker, och nu när de äntligen kunde ge ut sina böcker på egen hand på Amazon började folk (mig själv inkluderad) vallfärda till Amazon för att testa om det verkligen gick att få in passiv inkomst på att publicera spökskrivna böcker. Och till råge på allt med ett enda syfte – att tjäna pengar.

Anledningen till att det fungerar så bra att publicera spökskrivna böcker på Amazon och få böckerna att generera passiv inkomst är tack vare hur Amazon är uppbyggt. I David Gaughrans bok Amazon Decoded lyfter David på Amazons motorhuv och förklarar hur Amazons motor fungerar och hur alla delar hänger ihop. Jag ska försöka sammanfatta det i stora drag här för dig, men jag rekommenderar verkligen att du läser Amazon Decoded om du vill grotta ner dig ännu mer. 

Kriget mellan Yahoo! och Google lade grunden till hur Amazon fungerar idag

Amazons grundare, Jeff Bezos, var en av de första investerarna i Google i början av 2000-talet. Vid den här tiden var Google bara i uppstartsfasen och sökmotormarknaden dominerades av dåtidens jätte Yahoo!. Yahoo! upptäckte ganska tidigt att det var big business att låta företag annonsera sina produkter och tjänster i samband med att någon gjorde en sökning på deras sökmotor. I dagsläget är vi vana vid att det finns annonser överallt på internet, men betald annonsering i samband med informationssök var något helt nytt i början av 2000-talet. 

Yahoo! ville självklart tjäna så mycket pengar de bara kunde på sina annonser och lanserade en annonsmodell som gick ut på att den som betalade mest för att synas vid en sökning på ett sökord fick sin annons visad. Om ett företag betalade en dollar för att synas vid en sökning på “weight loss” och ett annat företag betalade två dollar för att synas vid en sökning på samma ord, fick företaget som betalade två dollar sin annons visad, oavsett om annonsen handlade om “weight loss” eller inte. Den här annonsmodellen ledde till ett krig bland stora företag som försökte synas med sina annonser på så många sökord de bara kunde. Detta drev i sin tur upp annonspriset (och Yahoos! kortsiktiga intäkter) skyhögt, men knuffade samtidigt ut företag med en mindre budget som då inte hade en chans att annonsera på Yahoo! eftersom det blev så dyrt. 

För den som hade Yahoo! som sökmotor blev effekten att många annonser som visades inte alls handlade om det som personen sökt efter. Gissningsvis var det både en och två användare som tillslut tröttnade på att se massor av irrelevanta annonser i samband med sina sökningar. 

När Google lanserade sitt annonseringsprogram gjorde de därför tvärtom mot vad Yahoo! gjorde. Googles annonsmodell gick istället ut på att visa en så relevant annons som möjligt baserat på sökningen. Om en person sökte efter “weight loss” ville Google visa annonser som faktiskt hade med “weight loss” att göra. Den stora skillnaden med den här relevansmodellen var alltså att en annons med ett lägre bud kunde visas istället för en annons med ett högre bud, så länge Google trodde att den som gjorde sökningen var mer benägen att klicka på den billigare annonsen. Googles strategi gick således ut på att bygga tillit till sina användare och företagen som annonserade där. 

Jeff Bezos stod vid sidan och såg kriget mellan Yahoo! och Google på nära håll, och det han lade märke till var hur Googles strategi som gick ut på att presentera en så relevant annons som möjligt med råge visade sig överträffa Yahoos kortsiktiga ”högsta budet vinner”- strategi.

När Jeff Bezos byggde upp Amazon lät han därför relevansfaktorn utgöra kärnan i hela strukturen. Han ville att kunden alltid skulle känna att Amazon presenterade en produkt som kunden i fråga verkligen ville ha. Han satsade hårt på att bygga upp tilliten mellan kunden och Amazon så att kunden skulle komma tillbaka gång på gång och köpa fler och fler produkter. 

För dig som vill börja sälja, eller redan säljer böcker på Amazon innebär det att Amazon är intresserad av att rätt kund ska hitta en bok som de med största sannolikhet vill köpa och läsa, oavsett vem författaren är. Amazon lagrar enorma mängder data om alla sina användare och spindeln i hela det här nätet är flertalet algoritmer som tillsammans jobbar dag och natt med att rekommendera rätt bok till rätt kund. De här bokrekommendationerna syns inte bara på Amazons sajt utan också i de e-mails med individanpassade bokrekommendationer som Amazon skickar ut flera gånger i veckan.

Rekommendationsmotorn, i kombination med relevansfokus och de uppemot 80 miljoner dagliga besökare som Amazon har, är vad som gör att du som vill ge ut dina egna böcker har goda möjligheter att sälja massor av böcker på Amazon, även om du inte är en etablerad författare. 

Kapitel 2. Se dig själv som en författarprenör

Vet du hur många ofärdiga böcker det ligger och samlar damm hemma i aspirerande författares byrålådor i väntan på att författaren i fråga ska känna sig motiverad att fortsätta skriva? Tio tusen ofärdiga böcker? Hundratusen ofärdiga böcker? Tio miljoner ofärdiga böcker? Jag kan omöjligt veta det exakta antalet, men jag är säker på att det är alldeles för många! 

I början av din bokutgivningskarriär är det lätt att känna hur motivationen börjar bubbla inombords, och det med all rätt. Att ge ut sina egna böcker på Amazon är roligt. Att känna entusiasm och vara fylld av energi är en bra sak. Själv får jag alltid en motivationsboost när jag börjar med ett nytt bokprojekt på Amazon. Men jag vill ändå flagga för att motivation kan vara farligt. Att förlita dig på att din motivation ska vara källan till din energi, att motivationen ska vara motorn som realiserar din bokidé och ser till att saker blir gjorda är en välbeprövad strategi som inte fungerar på lång sikt.  

Det farliga, eller rättare sagt det opålitliga, med motivation är att den kommer och går lite som den vill. Ena dagen finns den där och allt känns lätt och roligt, men nästa dag är den som bortblåst och allt känns tungt och tråkigt. Att motivation kan vara bränslet som kickar igång ditt bokprojekt råder det ingen tvekan om, men att motivationen kommer att finnas där vid din sida varje gång du har planerat att jobba med ditt bokprojekt och driva dig framåt genom hela resan är inte något du kan förlita dig på.

Skillnaden mellan de som lyckas bra och de som inte lyckas alls med att tjäna pengar på att publicera och sälja sina egna böcker på Amazon har till stor del med motivation att göra. En framgångsfaktor hos de som lyckas brukar vara att de är beredda på att det är en del jobb och att det är flera delar i publiceringskedjan som måste klaffa för att en bok ska börja sälja och generera intäkter. I stunden kan en del av det där jobbet kännas omotiverande, men det spelar ingen roll för de som har siktet inställt på att lyckas med sina böcker. Ett uttryck som brukar användas i det här sammanhanget när det pratas om motivation och vad som krävs för att lyckas är författarprenör. Jag tycker att det är ett klockrent uttryck då det på ett bra sätt tydliggör att sälja böcker faktiskt är en business.

Min inställning till motivation är till stor del influerad av författare som Robert Greene, Steven Pressfield, Ryan Holiday och Mark Manson. De skriver mycket om att vägen framåt finns på andra sidan av ett hinder och att utveckling sker när vi utsätter oss själva för någon typ av motstånd. På samma sätt som man måste utsätta sina muskler för motstånd för att de ska växa måste vi utsätta vår hjärna för olika typer av motstånd för att vi ska bli mentalt starkare. En stor del av det där mentala motståndet är inte är bekvämt att “pusha” mot, speciellt inte de dagarna då motivationen är låg. Men det är till stor del ett måste för att komma framåt.

Ett konkret exempel på när jag måste hantera det där motståendet är mitt försök att skriva ihop detta kapitel som du läser just nu. Det är inte så att jag är supermotiverad till att skriva just idag, men jag kan heller inte bara skjuta upp skrivandet till en solig dag i framtiden då jag eventuellt kanske känner mig motiverad, eftersom jag inte med säkerhet kan veta att den dagen kommer. Risken med att skjuta upp skrivandet hade inneburit att boken kanske aldrig blivit färdig och att den istället hade hamnat i byrålådan och blivit ytterligare en bok i raden av alla ofärdiga böcker.   

Att det finns ett visst motstånd och att det nödvändigtvis inte alltid är enkelt att lyckas med att sälja böcker på Amazon är precis vad som gör att det finns ett värde i det. Tänk dig själv om det hade varit superenkelt att ge ut böcker och få dem att sälja. Om tröskeln till att tjäna pengar och generera passiv inkomst hade varit så låg att vem som helst hade kunnat göra det utan minsta motstånd. Vad hade hänt då? Då hade alla gjort det. Och vet du vad sånt som alla kan göra ofta har gemensamt? Marknadsmässigt värderas det inte speciellt högt och det är svårt att tjäna några pengar på det. 

Men bara för att jag skriver att du inte ska förlita dig på din motivation och att det är bra att det kommer kännas svårt emellanåt kommer det inte automatiskt göra det enklare för dig att lyckas, eller hur? Så hur ska du göra för att lyckas? Det du behöver är ett system som du kan lita på i vått och torrt och som inte är beroende av din dagsform eller din motivation. Ett system som kan bryta ner alla kommande hinder i smådelar och tackla dem var för sig och som ser till att du hela tiden rör dig framåt. Ett system som är som en kompass som visar vägen, även om sikten någon dag är sämre.

Under alla år jag har hållit på med bokutgivning på Amazon har jag försökt utveckla och förfina ett system som gör att jag hela tiden kan publicera nya böcker och utveckla min egen bok-business, utan att det gör ett för stort avtryck i min kalender eller tar för mycket av min mentala energi. Jag kallar mitt system för Publishingsystemet och det består i huvudsak av tre delar; input, process och output.

Vill du läsa mer av boken?

Då kan du förköpa ett ex redan idag! Förköps-exen är fysiska böcker med hårt omslag och de kostar 249 kronor (inkl. moms och frakt). Ordinarie pris efter att boken har släppts kommer att vara 349 kronor exkl. frakt. 

Köp ett ex genom att swisha till 123 567 75 54 (True Fans Marketing AB) och fyll i ditt namn, din e-postadress och din leveransadress så skickar jag boken till dig så fort den släppts!

%d bloggers like this: