Hur passivt är Amazonutgivning egentligen?

Hur passivt är Amazonutgivning egentligen?

Jag har en ny söndagsrutin. Varje söndag, direkt efter att jag har gått upp, gör jag iordning en kopp kaffe, sätter mig i soffan, lägger upp fötterna på soffbordet, tar fram mobilen och klickar in mig för att kolla veckans royalties. Förhoppningen om att mina böcker kan ha fått lite extra kärlek från Amazons algoritmer, som i sin tur har gjort att försäljningen skjutit i höjden, är alltid där. Men lika närvarande är rädslan över att gravitationen i Amazons ekosystem har dragit ner böckerna till botten av alla flöden, och att försäljningen har dött ut fullständigt. 

Oftast ligger försäljningen på en stabil nivå, varken succé eller fiasko. När min sambo frågar hur det har gått svarar jag nästan alltid något i stil med “ungefär som vanligt, ett par hundra dollar in den senaste veckan, men med tanke på hur passivt detta är, varför håller inte fler på med det???”

Just den tanken för mig vidare till frågeställningen: hur passivt är Amazonutgivning egentligen?

Det här krävs för att Amazonutgivning ska bli en passiv inkomst  

Nästan alla olika “tjäna pengar på internet”-sätt har en sak gemensamt. De marknadsförs som att allt som behövs är att följa ett par enkla steg, sen rullar pengarna in utan minsta ansträngning. Helt klart en sanning med modifikation, oavsett vilket typ onlineinkomst du väljer att ge dig på. Men med risk för att vara partisk tycker jag att Amazonutgivning, i vilket fall på pappret, har de bästa förutsättningarna för att leva upp till ett sådant löfte. 

Anledningen till varför jag tycker att Amazonutgivning är en av de onlineinkomsterna som har bäst förutsättningarna att generera passiv inkomst är framförallt på grund av två saker. 

  • Först och främst sköter Amazon all kundsupport, distribution, lagerhållning och övrig hantering av böckerna. Det innebär att du som Amazonutgivare inte behöver lägga en massa extra tid på allt runtomkring själva försäljningen. Det “enda” du behöver göra är att tillverka en tillräckligt bra bok som Amazons kunder kan tänka sig att betala pengar för. 
  • Den andra, och ibland förbisedda, fördelen med att ge ut böcker på just Amazon är att Amazon själva gör allt de kan för sälja din bok åt dig. Ingen kan marknadsföra och sälja böcker lika effektivt och i samma omfattning som vad Amazon själva kan göra. Men det finns ett litet krav för att Amazon ska bry sig om att sälja just din bok. En förutsättningen är att det är en bok som läsarna faktiskt gillar. 

Grunden till den passiva effekten med Amazonutgivning 

Det är det där sista i stycket ovan, om att publicera en bok som läsarna gillar, som är grunden till att lyckas få den passiva effekten av Amazonutgivning. Med en slagkraftig titel, ett bokomslag som attraherar rätt målgrupp och en bokbeskrivning som gör rätt målgrupp sugna på att läsa boken bäddar du för att Amazons kunder faktiskt köper boken. Ju fler inom rätt målgrupp som köper boken, desto bättre koll får Amazon på vilken typ av bok det är, och Amazon kan då på egen hand rekommendera boken till rätt läsare. Och sen snurrar det på, fler sales ger boken fler visningar vilket ger ännu fler sales, o.s.v.

När Amazon väl börjar rekommendera och marknadsföra en bok på egen hand, det är då den passiva inkomsten kickar in på riktigt. Men för att komma dit krävs det såklart någon typ av arbetsinsats som är just allt annat än passiv. 

Trigga igång den passiva effekten med hjälp av betald annonsering

Ett sätt att trigga igång den passiva effekten är att göra betald annonsering. En strategi som jag använder mig av vid betald annonsering är att försöka stärka kopplingarna mellan mina böcker och andra bästsäljande böcker. Mitt mål med en annons är den ska gå plus minus noll, d.v.s. om jag annonserar för $400 är jag mer än nöjd om annonsen genererar $400 tillbaka. Hela tanken med betald annonsering är alltså att ge Amazon mer information och en bättre bild av vem de ska rekommendera mina böcker till för att på så sätt trigga igång den passiva försäljningen. 

Mer läsning om möjligheterna med Amazonutgivning: 

Hur jag tjänade $33,093 i royalties under 2021

Passar Amazonutgivning dig?

3 responses to “Hur passivt är Amazonutgivning egentligen?”

  1. […] Hur passivt är Amazonutgivning egentligen? […]

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: