De flesta som har gett ut en eller flera böcker på Amazon känner till att Amazon har en egen annonseringstjänst som heter Amazon ads. Det är en “pay per click” (PPC)-tjänst som bland annat gör det möjligt att köpa annonsplats på vissa sökord och att även annonsera sin egen bok på andra böckers produktsidor.  

Fördelarna med Amazon ads

Det finns flera fördelar med Amazon ads. En av dem är att det går snabbt att få feedback på om en boks produktsida gör jobbet och konverterar besökare till kunder. En annan fördel är att en välskriven bok med rätt bokomslag och bokbeskrivning kan få en ordentlig försäljningsboost, då ads kan hjälpa till att kicka igång Amazons algoritm som då i sin tur rekommenderar boken till köpsugna läsare på egen hand. 

Inom self publishing-kretsar är det få saker som debatteras så mycket som hur Amazon ads egentligen fungerar och vilken som är den bästa strategin för att vinna fördel av dessa. Vissa hävdar att det är självklart att man ska annonsera för så lite pengar som möjligt och ha så stora marginaler som det bara går, medan andra hävdar att den bästa strategin är att buda högt och försöka få försäljningen från annonsen att gå plus/minus, men att försäljningen istället triggar igång Amazons algoritm. 

Bästa strategin för att marknadsföra en bok

Valet av vilken strategi som är mest fördelaktig beror helt och hållet på. Det är viktigt att veta att olika strategier fungerar olika bra för olika typer av böcker och att det är stor skillnad på att annonsera en fristående fackbok jämfört med en skönlitterär bok i en serie. Men oavsett valet av strategi är det bra att ha kunskap om hur Amazon resonerade när de konstruerade Amazon ads-tjänsten. Något Janet Margot skriver om i sin nya bok Amazon Ads for Indie Authors: A How-to Guide from an Industry Expert. 

Jag kan verkligen rekommendera dig att läsa denna boken om du vill lära dig utnyttja kraften med Amazon ads på riktigt. Det som skiljer Janets bok från alla andra Amazon ads-böcker är att Janet tidigare har varit anställd på Amazon och själv var med och utvecklat Amazon ads-tjänsten. Med andra ord finns det ingen bättre källa på hur Amazon ads verkligen fungerar än just Janets bok.  

I boken finns det mängder men bra information, men det är framförallt tre saker som jag lade märke till lite extra och som alla är superviktiga att ha koll på för att lyckas med Amazon ads. 

1. Amazon är uppbyggt kring relevans, relevans och relevans 

Inom PPC-annonsering finns det en strategi som kallas “shotgun-strategin” eller “spagetti-på-väggen-strategin”. Den går ut på att buda så lågt som möjligt på så många sökord som möjligt i hopp om att något av dem ska fästa och börja generera sales. Janet skriver i sin bok att den strategin dessvärre inte alls rimmar med hur Amazon ads är konstruerat. 

Istället för att buda på många sökord ska man, enligt Janet, endast buda på sökord och produktplaceringar som är relevanta för sin egen bok. Det här går också hand i hand med det jag brukar skriva om, det vill säga att Amazons mål är att presentera relevanta produkter för sina kunder för att hela tiden stärka kundernas tillit till plattformen.    

2. Buda alltid för att vinna

Janet skriver att ett misstag många annonsörer gör är att de är för snåla med sina bud. Det gör att annonsen aldrig riktigt kan få fart och nå sin fulla kapacitet. Istället för att buda så lite som möjligt förespråkar hon en strategi som går ut på att buda för att vinna bud-auktionen. I klarspråk betyder att man bör buda minst 50 cent per klick, men gärna mer. 

3. Håll dina Amazon ads-kampanjer enkla och överskådliga 

Det går att göra Amazon ads hur komplicerat som helst, men bara för att det finns hundratals olika inställningar och valmöjligheter betyder inte det att man behöver använda dem.

Genom att fokusera på relevanta sökord och produktplaceringar, buda ordentligt för att vinna auktionen och samtidigt hålla det enkelt, vet jag att det går att komma väldigt långt med Amazon ads. 

Mer läsning om Amazon ads

I detta inlägget skriver jag om hur jag har använt Amazon ads för att träna Amazon att sälja mina sudokuböcker åt mig.

Har du testat på betald annonsering på Amazon ännu? Kommentera nedanför och berätta!