Det sägs att man bara har ett par sekunder på sig att göra ett gott första intryck. Uttrycket används oftast när det kommer till möten människor emellan men är minst lika viktigt inom andra områden, som exempelvis första intryck av en bok på Amazon.

Tänk dig att du är på jakt efter en ny bok och surfar runt bland olika böcker inne på Amazon. Du scrollar i flödet och klickar in dig på alla böcker vars bokomslag gör ett gott första intryck. Det går snabbt, en bok får max ett par sekunder av din uppmärksamhet innan du surfar vidare. Om bokomslaget gör ett gott första intryck läser du kanske ett par rader av bokbeskrivningen, skummar några reviews och snabbkollar i “previewn” innan du köper boken, eller klickar dig därifrån. 

I self publishing-grupper är det ofta mycket prat om vilket som är det bästa sättet att marknadsföra en bok på. När någon frågar hur marknadsför jag min bok på bästa sätt?? brukar det alltid resultera i en kavalkad med svar och olika marknadsföringstips i stil med “Gör FB-ads!!!”, “Gå till din målgrupp!”, “Instagram-influencers såklart!”, “Studera vad Stephen king har gjort!!”

Marknadsföringstips i all ära och visst är vi många som drömmer om att sälja lika många ex som Stephen King. Men innan man börjar spendera sin tid och sina pengar på marknadsföring bör man först och främst ställa sig frågorna; Ger boken ett gott första intryck? Om en potentiell kund kommer till bokens produktsida, blir de sugna på att köpa boken? Gör produktsidan sitt jobb?.

Produktsidans jobb är att göra “surfare” till “köpare”

Alla böcker på Amazon har en egen produktsida. På produktsidan ser en potentiell kund bokens beskrivning, omdömen, det går att klicka in sig på bokens “preview” och det går såklart att köpa boken, för att nämna ett par av produktsidans funktioner. 

Om du har publicerat en bok på Amazon kan du öppna upp din boks produktsida och börja ställa dig frågan varför? till allt du ser. Varför är bokomslaget till vänster istället för höger? Varför är köpknappen just den färgen? Varför är det en “read more”-knapp efter femte raden i e-bokens beskrivning, men efter tionde raden på paperbacken? Varför skyltar Amazon bara med Kindleböcker i also bought-flödet på paperbacks och inte med just paperbacks? Varför finns det ingen köpknapp i slutet av bokbeskrivningen? Varför sitter det en köpknapp i slutet av “previewn”?

Amazon har aldrig sagt det själva, men en boks produktsida är en direkt spegelbild av hur Amazons kunder beter sig när de shoppar böcker. Allt du ser när du ställer dig frågan varför? sitter där av en anledning. Varför är det en “read more”-knapp efter femte raden i e-bokens bokbeskrivningen? Jo för att de flesta kunderna inte läser mer än fem rader av bokbeskrivningen och Amazon vill göra köpresan så smidig som möjligt. Varför finns det ingen köpknapp i slutet av bokbeskrivningen? Jo för att kunderna är mitt i sin köpresa och håller fortfarande på att utvärdera om de vill köpa boken eller inte. Varför skyltar Amazon bara med Kindleböcker i also bought-flödet på paperbacks och inte med just paperbacks? Jo för att de vill att fler folk ska börja läsa Kindleböcker, en marknad som Amazon totaldominerar, istället för att köpa paperbacks där Amazon inte har lika stor del av marknaden.  

Hur du optimerar din boks produktsida 

Produktsidans utseende ger en hel del ledtrådar på hur kunderna beter sig när de shoppar böcker. De här ledtrådarna bör man inte blunda för, utan snarare tvärtom, utnyttja till max.

Rent layoutmässigt går det inte att ändra på något på produktsidan. Knapparna sitter där de sitter och de sitter som sagt där av en anledning. Förutsatt att bokomslaget gör sitt jobb och drar in potentiella kunder till produktsidan går det däremot att påverka vilket första intryck boken ger genom att skriva en lockande bokbeskrivning.

Hur du skriver en lockande bokbeskrivning och baksidestext 

En ledtråd som Amazon ger är att en potentiell kund inte är redo att köpa en bok efter att de har läst bokbeskrivningen. Hur kan jag veta det? För i sådant fall hade Amazon placerat en köpknapp just där. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att när kunden läser bokbeskrivningen är de bara i början av köpresan och håller på att utvärdera om boken är rätt för dem eller inte. Om beskrivningen inte är lockande har de en buffé av andra böcker inom räckhåll och kan enkelt surfa vidare och spana in nästa bok.

Bokbeskrivningens jobb är alltså först och främst att se till så att en potentiell kund inte tappar intresset för boken och klickar sig därifrån. Samtidigt ska beskrivningen vara så lockande att en potentiell kund investerar mer av sin uppmärksamhet och vill veta mer om boken och tillslut bestämmer sig för att köpa den. Vid det här laget har kunden redan klickat sig bort från bokbeskrivningen och vidare till exempelvis previewn, som om den gör sitt jobb rätt, nu gör kunden redo att köpa boken. Och hur vet jag nu det? Jo, för där sitter en “köpknapp” i slutet av previewn.

En text som har som uppgift att fånga intresse och få en potentiell kund att utföra en viss handling brukar kallas “copywriting”. Att skriva en bokbeskrivning är en form av copywriting och för att lyckas med sin bokbeskrivning för en non fiction-bok brukar jag rekommendera att man utgår från den klassiska copywriting-modellen AIDA. 

AIDA står för attention (uppmärksamhet), interest (intresse), desire (önskan/begär) och action (utföra handling). Det som är bra med AIDA är att det fokuserar på att först få en potentiell kunds uppmärksamhet. Utan att ha potentiell kunds uppmärksamhet är det svårt få dem att köpa boken. 

Ett sätt att få en potentiell kunds uppmärksamhet är att öppna bokbeskrivningen med en öppen frågeställning eller ett påstående som kunden känner igen sig i. En bok som exempelvis handlar om hur man kan få kunder och klienter genom att marknadsföra sig på sociala medier kan öppnas med “Want to learn how to find new clients, sell more products, and make more money using social media?”.

Efter att bokbeskrivningen har fångat uppmärksamhet måste den övergå till att bygga intresse och få en potentiell kund att bli mer och mer sugen på att läsa boken. Att skriva en sådan text kan vara lite svårt, men som copywriter måste man ha stenkoll på bokens målgrupp och vad denne efterfrågar. Att kunna uttrycka sig så som målgruppen uttrycker sig är grundläggande inom copywriting. En annan sak som är viktigt i interest/desire-fasen är att trycka på rätt känsloknappar och successivt skruva upp den känslomässiga temperaturen hos den potentiella kunden.  

Sist men inte minst kommer “action”-delen av bokbeskrivningen. Inom copywriting kallas detta för en call to action, eller CTA. En CTA är oftast en uppmaning att göra något. Om du tittar runt ser du CTAs överallt, i alla sammanhang. Köp nu! Lämna en kommentar! Signa upp här! Vilka alla är exempel på CTAs. 

Många copywriters älskar CTAs mer än allt annat. De går igång på att prata om CTAs, drömmer om CTAs och kan prata i timmar om vad en välformulerad CTA kan åstadkomma. Det många glömmer är att en CTA inte ensam kan göra allt jobb, den är beroende av draghjälp av allt som kommer innan. En felplacerad CTA är lite som att gå in på restaurang och det första kyparen frågar är vad du vill ha för efterrätt. Hur ska du kunna veta det? Du har ju inte ens sett menyn än! En felplacerad CTA kan även uppfattas som manipulativ då den inte ger något utrymme för en potentiell kund att tänka själv. 

Tricket med att skriva en välfungerande CTA i slutet av en bokbeskrivning är att den fungerar som en osynlig hand. Den ska leda den potentiella kunden vidare i köpresan utan att kunden i fråga känner sig manipulerad. 

Jag brukar avsluta mina bokbeskrivningar med något som kallas “soft CTA”. En soft CTA är en mjuk uppmaning, oftast i form av en öppen frågeställning, som får en potentiell kund att hålla kvar uppmärksamheten på boken och fortsätta köpresan. För mina sudokuböcker som jag har skrivit om här avslutar jag bokbeskrivningen med “How much sharper will your mind be after you have solved these puzzles?”. En sådan CTA fungerar utmärkt, den försöker inte manipulera någon att köpa boken och den uppmanar inte till mer än den behöver. Valet ligger hos kunden och om uttrycket sharp mind träffar dem är det stor sannolikhet att de stannar kvar på produktsidan, och fortsätter utvärdera om boken är rätt för dem genom att ta reda på mer om boken, exempelvis genom previewn.  

Summering 

Kom ihåg! Du har bara ett par rader text på dig att göra ett gott första intryck, fånga din målgrupps uppmärksamhet och bygga upp intresset för boken. Ta vara på den möjligheten!

Har du gett ut en bok på Amazon och vill ha feedback på din bokbeskrivning? Kontakta mig här och skicka med en länk till din bok.