I en omröstning på Instagram i början av december 2020 frågade jag mina följare om de följer @inkomstmedbocker för att de är intresserade av böcker, eller för att de vill lära sig att tjäna pengar på Amazon. Undersökningen resulterade i 16 svar, vilket kanske kan tyckas vara för få för att ha som underlag i en statistisk analys, men enligt Douglas Hubbard som har skrivit boken How to Measure Anything är 16 svar mer än tillräckligt för att få en indikation av vad andra tycker. Undersökningen visade att 14 st, d.v.s. hela 87,5%, av de som svarade, egentligen inte bryr sig om böcker i sig, de vill bara veta hur man göra för att tjäna pengar på Amazon. Med anledning av det tydliga resultatet kommer jag att ägna den här artikeln till att skriva om de tre grundpelarna som behövs för att bygga upp en riktigt lyckad bok-business som kan generera passiv inkomst på Amazon.
1. Skriv en bok som folk vill läsa
Bokpublicering på det sättet som jag håller på med kallas egenutgivning (self publishing på engelska). Det betyder att det inte finns något bokförlag med i bilden och att jag kan publicera vilken bok jag vill. Ingen kan stoppa mig från att ge ut min bok på Amazon. Egenutgivning är supersmidigt och har underlättat för många författare att kunna leva på sitt skrivande. Men även om egenutgivning har många fördelar betyder det inte att man ska peka finger åt den traditionella förlagsutgivningen. Som egenutgivare finns det mycket att lära av hur ett bokförlag fungerar och varför vissa böcker ges ut och andra inte.
Innan jag går vidare vill jag påminna om att det här främst handlar om fackböcker, eller det som på engelska kallas non-fiction. Skönlitteratur (fiction) fungerar lite annorlunda. Om ett bokförlag ska ge ut en non fiction-bok fungerar det som så att en författare säljer boken till förlaget innan den skrivs. Efter att boken har sålts skriver författaren boken. Som egenutgivare behöver jag aldrig sälja min bok innan jag skriver (eller låter en spökskrivare skriva) den, men det är ändå intressant att titta på varför ett bokförlag väljer att köpa och ge ut en specifik bok, men väljer bort andra.
Enligt Cal Newport, en amerikansk non fiction-författare som har gett ut flera bästsäljande böcker, måste två kriterier vara uppfyllda för att ett bokförlag ens ska överväga att köpa och ge ut en bok. Det första kriteriet är att bokidén måste vara “crisp”. Någon tillräckligt bra svensk översättning på ordet crisp har jag inte hittat, men det innebär helt enkelt att bokidén ska vara så tydlig att den inte går att missuppfatta. Författaren måste jobba hårt med att presentera bokens idé. I stort sett vem som helst ska kunna förstå vad boken ska handla om och vad den kommer att leverera till läsaren bara genom att få själva bokidén presenterad för sig. Om inte bokidén är crisp kommer inte förlaget att kunna avgöra om det finns en publik för boken eller inte, vilket är det andra kriteriet som måste vara uppfyllt för att ett förlag ska vilja köpa och ge ut en bok. Ett bokförlags business går ut på att sälja böcker. Om förlaget inte kan se att det finns en publik för boken kommer de inte att kunna avgöra hur mycket eller lite boken förväntas sälja. I och med att ett bokförlag tjänar pengar på att boken faktiskt säljer är de intresserade av att det finns en marknad för boken.
Lärdomen för en egenutgivare här är att lägga ner jobb på att göra bokidén crisp och göra ordentlig research på att det finns en väldefinierad publik för boken redan innan boken skrivs.
2. Boken måste se proffsig ut
Vi kan leka med tanken att jag har gått och funderat på att komma igång med meditation och att det har bubblat upp några olika meditations-frågeställningar inom mig. För att hitta information om hur jag ska gå tillväga finns det flera olika informationskällor som jag kan utforska. Jag skulle kunna titta på Youtube-videos, jag skulle kunna fråga en kompis som jag vet håller på med meditation, eller så skulle jag kunna anmäla mig till en online-workshop om meditation.
Efter att jag har skummat lite på nätet kan kan vi säga att jag bestämmer mig för att köpa en bok som handlar om meditation för nybörjare. I och med att jag brukar handla mina böcker på Amazon surfar jag in på Amazon och börja leta efter en bok som handlar om meditation för nybörjare.
Låt säga att du som egenutgivare har gett ut en bok om meditation för nybörjare. Vad är det då som kommer att vara avgörande för om jag ska hitta och köpa just din bok?
Det första jag skulle göra när jag letar efter en meditationsbok på Amazon är att sålla bort alla meditationsböcker som inte ser proffsiga ut. Om en bok har ett omslag som inte signalerar meditation kommer jag inte ens läsa bokens titel. Om bokens omslag ser lockande ut men titeln är otydlig kommer jag aldrig att klicka in mig på bokens produktsida. En sak som är värd att belysa i det här läget att jag mycket väl kan vara ivrig att köpa. Jag vill troligen komma igång med meditation så snabbt som möjligt, och jag vill helst inte lägga mer än en kvart på att hitta en bok som löser mitt “problem”. Mina kreditkortsuppgifter är redan inlagda i Amazons system och det enda som behövs för att jag ska trycka på “köp” är att en bok ser ut att kunna hjälpa mig att komma igång med min meditation. I det här läget skulle jag även kunna köpa flera meditationsböcker så länge de ser ut att tillföra något till mitt nyfunna meditationsintresse.
När jag har hittat en bok som verkar vara det jag letar efter läser jag snabbt bokens “preview” och skummar de översta två-tre omdömena. Är jag nöjd klickar jag på köp.
Det som fick mig att gå från spekulant till köpare i det här påhittade exemplet var att boken jag fastnade för var paketerad på ett sätt som såg proffsigt ut. Bokidén – meditation för nybörjare – var tydligt presenterad och boken såg ut att innehålla svaret på min frågeställning. Jag kan såklart inte veta om boken faktiskt kommer att leverera det jag förväntar mig, men det är en annan fråga.
Det du kan ta med dig från detta exemplet om du vill tjäna pengar på dina böcker på Amazon är alltså att böckerna måste vara paketerade på ett sätt proffsigt sätt som attraherar rätt publik.
En annan sak som är värd att nämna på tal om mina förväntningar som köpare är att det räcker att boken levererar svaret på min frågeställning för att jag ska vara nöjd. Det här är en av anledningarna att det fungerar så bra med spökskrivare inom non fiction. De flesta spökskrivare skriver tillräckligt bra för att kunna formulera en text som ett svar på läsarens frågeställning.
3. Marknadsför din bok till rätt läsare
Om det är något som många författare har svårt med är det att marknadsföra sina böcker. Jag vill inte påstå att marknadsföring på något sätt är lätt, men som egenutgivare på Amazon med begränsad marknadsföringsbudget är det viktigt att fundera på hur man får ut mest effekt av sina marknadsföringsresurser.
Grundfilosofin när det kommer till att marknadsföra böcker är att para ihop boken med en läsare som är intresserad av det som boken handlar om. Det kanske låter självklart, men jag ser gång på gång egenutgivare som försöker övertyga en person att köpa deras bok när personen i fråga varken ens gillar att läsa böcker eller är intresserade av bokens innehåll.
Om vi återgår till meditationsboken som jag skrev om i exemplet ovan ska jag ge några förslag på hur en sådan bok skulle kunna marknadsföras för att nå rätt läsare. Låt säga att du har gett ut en meditationsbok och att du är redo att börja marknadsföra.
På Amazon finns det ett annonseringsverktyg där du som har gett ut boken kan välja var på Amazon en annons för boken ska synas. I det här fallet skulle det till exempel vara smart att köpa annonsplats på andra bästsäljande meditationsböcker. Det betyder att när en läsare surfar runt inne på Amazon och klickar in sig på några av de bästsäljande meditationsböckerna så syns din meditationsbok där. Den här typen av styrd marknadsföring kostar lite pengar, men det som är bra är att alla som klickar in sig på din bok garanterat är på jakt efter en meditationsbok och därför också ofta beredda att köpa en bok nu. Med andra ord konverterar den här typen av annonsering väldigt bra.
Ett annat sätt att nå rått läsare är att starta en hemsida. På hemsidan publicerar du artiklar och inlägg som har med din meditationsbok att göra. För att dra trafik till hemsidan kan du posta dina inlägg i relevanta Facebook-grupper eller i olika trådar på meditationsforum. På hemsidan kan du länka till dina Amazonböcker och du kan göra det möjligt för de som är extra intresserade av meditation att signa upp till din email-lista, vilken på sikt, om du på rätt sätt tar vara på dess potential, kommer att bli en av dina mest värdefulla marknadsföringskanaler.
Att börja med Amazons egna annonsverktyg och kombinera det med att bygga upp en relevant och innehållsrik hemsida räcker väldigt långt.
Ett vanligt förekommande tips inom marknadsföring är att starta ett Instagramkonto och börja posta inlägg om din bok i tron om att alla dina följare kommer att köpa din bok. Den här typen av marknadsföring kan fungera, men som bokutgivare kommer mycket av värdet av sociala medier av att andra personer har möjlighet att nämna din bok när de interagerar med sina vänner. Med andra ord genererar marknadsföringen mer värde när andra personer pratar om din bok i sina kanaler, än när du själv postar 100-tals inlägg om din egen bok.
Avslutande tankar om att tjäna pengar på Amazon
För att lyckas tjäna pengar på att sälja böcker på Amazon måste alla de tre pelarna som jag har skrivit om i den här artikeln vara på plats. Om du har en välpolerad bokidé som är professionellt presenterad men du inte når rätt läsare kommer det bli svårt att tjäna några pengar. Detsamma gäller om du har en bra idé men som är slarvigt paketerad. Då spelar det ingen roll om du kan nå rätt läsare eller inte. Är boken inte tillräckligt attraktivt kommer ingen att vilja köpa den.
Varje dag har Amazon ungefär 70 miljoner besökare. Du kan tänka dig vilken potential som finns och hur många som surfar runt där varje dag i jakt på en non fiction-bok som är svaret på just deras frågeställning. Om du fokuserar på de tre grundpelarna jag har skrivit om här kommer du att kunna attrahera rätt läsare som köper böckerna, vilket på sikt kommer göra att så att böckerna stiger i Amazons ranking och syns ännu mer, vilket kommer göra att du tjänar ännu mer pengar.
Vill du lära dig mer om hur du kommer igång med bokutgivning på Amazon?
Om du är ny som egenutgivare på Amazon, eller om du vill försäkra dig om att din bokidé är tillräckligt crisp kan du ladda ner min gratisguide Bokidésprinten. Den hjälper dig att hitta (eller förfina) din bokidé på under en timmes jobb. Ladda ner här.
Leave a Reply