Efter flera år av spekulationer har Amazon nyligen bekräftat att de kommer att lansera i Sverige. Nyheten om Amazons intåg på den svenska e-handelsscenen har mottagits med skräckblandad förtjusning på många håll i bokbranschen. Ingen vet vad det kommer att innebära för svenska författare, för bokförlagen och för bokförsäljningen i Sverige. Kommer Amazon gå all-in med aggressiva marknadsföringskampanjer och försöka monopolisera den svenska bokmarknaden i ett nafs? Ingen vet.
Det går inte att driva en business om att sälja böcker på Amazon utan att reflektera över hur Amazons sverigelansering kommer att påverka den svenska bokmarknaden. Just därför har jag dammat av min spåkula och försökt förutse vad det skulle kunna innebära för svenska egenutgivare. Det är såklart fullt möjligt att jag har fel, så ta det med en nypa salt, men förhoppningsvis kan mina tankar åtminstone få dig att börja spåna själv och hjälpa dig att dra dina egna slutsatser om vilka möjligheter som öppnas upp nu när Amazon kommer till Sverige.
Bra för dig som skriver på svenska
Att Amazon kommer till Sverige har (vad jag kan se) ingen direkt påverkan på den engelskspråkiga bokmarknaden. Det betyder att om du publicerar dina böcker på engelska så gör det förmodligen varken till eller från att Amazon lanserar i Sverige.
Däremot, om du skriver på svenska (eller har spökskrivare som skriver på svenska) och säljer dina böcker på den svenska marknaden borde du jubla över att Amazon nu äntligen kommer till Sverige. Detsamma gäller om du försöker bryta dig in på den svenska bokmarknaden och har hela byrålådan full av refuserade manus. Att Amazon kommer till Sverige är amazing news, och jag ska strax berätta varför.
Kindleplattan och en svensk kindlestore
En av de största anledningarna till varför jag tror att det är amazing news att Amazon kommer till Sverige är att vi (med största sannolikhet) kommer få en helsvensk kindlestore. Att ha en helsvensk kindlestore kanske inte verkar som en big deal, men sannolikt är det där guldet kommer att finnas för alla som säljer svenska e-böcker, vilket de flesta egenutgivare också gör.
Ljudboken är väldigt poppis i Sverige och e-böcker har ännu inte riktigt slagit på samma sätt här som i USA. Av den anledningen tror inte jag att Amazon kommer att försöka få oss svenskar att säga upp våra ljudboksabonnemang riktigt än. Däremot tror jag att Amazon kommer att göra allt vad de kan (och lite till) för att få oss att börja läsa e-böcker i större omfattning.
Hur ska då Amazon få oss att börja läsa e-böcker? Svaret på den frågan är för mig ganska simpelt. Kindleplattan.
Det var när Kindleplattan fick mainstreamfäste i USA som e-boksförsäljningen exploderade på riktigt där. Amazon vet att fler Kindleplattor i omlopp är lika med ökad e-boksförsäljning. De vet också att Kindleplattan är tillräckligt bra för att läsaren ska bli hookad och fortsätta köpa fler e-böcker. Min gissning är att Amazon kommer att jobba hårt för att få ut Kindleplattor till oss svenskar på alla möjliga olika sätt.
Kindleplattan + kindlestore + ditt manus = $$$$
Med fler kindleplattor i omlopp och en svensk kindlestore fattas bara en sak. Ett utbud av svenska e-böcker som alla nya kindleplatte-ägare kan läsa. Det är där ditt manus kommer in i bilden.
Genom Amazons egenutgivningstjänst KDP går det redan idag att publicera din egen svenska e-bok, men i och med att de svenska e-böckerna inte har någon egen kindlestore samt det faktum att vi svenskar knappt läser e-böcker har e-boken aldrig riktigt fått fäste.
Men om Amazon nu kommer lansera en svensk kindlestore, i kombination med att promota kindleplattan är det helt plötsligt nya förutsättningar. Det skulle innebära att alla svenska e-böcker finns på ett ställe, i egen store och med svensk-exklusiva rankingar, svenska topplistor, o.s.v.
Amazons rankingar gör ingen skillnad på om en e-bok är egenutgiven eller om ett förlag har gett ut den, så möjligheterna att synas på samma ställe som de svenska storförfattarna kommer dessutom att öka.
Om du sitter och trycker på ett eller flera manus som förlagen har refuserat har du nu världens chans att bryta dig i på den svenska (e-)boksmarknaden på allvar. Min gissning är att många egenutgivare kommer sätta sig vid sidlinjen och avvakta för att se hur saker och ting utvecklar sig, vilket öppnar upp för dem som är snabba på att publicera sina e-böcker.
Få Amazon att sälja dina böcker åt dig
Det fina med Amazon är att du kan få dem att göra mycket av säljandet åt dig. Amazons algoritm försöker alltid att rekommendera det urval av böcker som kunden med största sannolikhet vill köpa, vilket är stor skillnad mot att presentera det urval av böcker som Amazon tjänar mest pengar på. Det är just den här rekommendationsapparaten som är så kraftfull och som du kan dra nytta av i din marknadsföring. Varje dag skickar Amazon ut mängder av skräddarsydda e-mails till läsare, där vill du att din bok ska vara med. Du vill också att din bok ska synas som en rekommendation på andra böckers produktsidor, och på en rad andra ställen inne på Amazons sajt.
Om du publicerar och marknadsför dina böcker på ett sådant sätt att algoritmen plockar upp dem och gör jobbet åt dig, något som borde vara lättare ju färre e-böcker det finns på den svenska kindlestore, då kan du håva in fina royalties.
När lanseras den svenska kindlestore?
Ingen vet när, eller ens om, den svenska kindlestore kommer att lanseras, men oavsett det kommer det bara att hända en gång, och ju snabbare du får ut dina böcker, ju bättre möjligheter har du att sälja dem när kindleplattan blir årets (eller kanske nästa års) julklapp.
Det gäller att vara förberedd och redo. Jag är redo. Är du?
Om du har några frågor om hur du kan dra nytta av att Amazon kommer att lansera en svensk kindlestore, eller några frågor om hur du publicerar dina böcker så att Amazon gör säljandet åt dig, då kan du kontakta mig här.